مدت زمان مطالعه 2 دقیقه
توضیح المسائل آقای سیستانی

کیفیّت غسل میّت و احکام مربوط به آن

[۷۴۰] [۷۴۱] [۷۴۲] [۷۴۳] [۷۴۴] [۷۴۵] [۷۴۶] [۷۴۷] [۷۴۸]

ج۱، مسئله ۷۴۰ . واجب است میّت را سه غسل، به ترتیب ذیل بدهند:

اوّل: با آبی که با سدر مخلوط باشد؛

دوّم: با آبی که با کافور مخلوط باشد؛

سوّم: با آب خالص.

ج۱، مسئله ۷۴۱ . غسل میّت، مانند غسل جنابت است؛ البتّه احتیاط واجب آن است که تا غسل ترتیبی ممکن است، میّت را غسل ارتماسی ندهند و در غسل ترتیبی میّت، رعایت موالات لازم نیست؛ ولی لازم است طرف راست بدن میّت را قبل از طرف چپ بشویند.

ج۱، مسئله ۷۴۲ . سدر و کافور نباید به اندازه‌ای زیاد باشد که آب را مضاف کند و نباید به اندازه‌ای هم کم باشد که نگویند سدر و کافور با آب مخلوط شده است.[۱]

ج۱، مسئله ۷۴۳ . اگر سدر و کافور به اندازۀ لازم پیدا نشود، بنابر احتیاط مستحب، مقداری که به آن دسترسی دارند در آب بریزند.

ج۱، مسئله ۷۴۴ . اگر سدر و کافور یا یکی از اینها پیدا نشود، یا استعمــال آن غیر مجاز – مثلاً غصبی – باشد، بنابر احتیاط واجب باید به جای هر کدام که ممکن نیست، میّت را با آب خالص به قصد بدلیّت از غسلی که ممکن نیست، غسل بدهند و علاوه بر انجام سه غسل مذکور، بنابر احتیاط واجب میّت را یک بار تیمّم هم بدهند.

ج۱، مسئله ۷۴۵ . اگر کسی در حال احرام بمیرد، نباید او را با آب کافور غسل دهند و به جای آن باید با آب خالص غسل بدهند؛ مگر اینکه در احرام حجّ تمتّع بوده و طواف و نمازش و سعی را تمام نموده باشد، یا آنکه در احرام حجّ «قِران» یا «إفراد» بوده و حَلْق را انجام داده باشد، که در این دو صورت، باید با آب کافور غسل دهند.

ج۱، مسئله ۷۴۶ . کسی را که در حال حیض یا در حال جنابت مرده، لازم نیست غسل حیض یا غسل جنابت بدهند؛ بلکه همان غسل میّت برای او کافی است.

ج۱، مسئله ۷۴۷ . چیدن ناخن میّت، بنابر احتیاط واجب جایز نیست، هرچند بلند باشد.

همین طور، از بین بردن موی بدن میّت (مانند موی سر یا ریش یا زیر بغل یا زیر شکم) با کندن یا چیدن یا تراشیدن و مانند آن، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

ج۱، مسئله ۷۴۸ . هر گاه میّت در زمان حیات ختنه نشده باشد، جایز نیست او را بعد از موت ختنه کنند.

[۱] برای تحقّق امر مذکور، ریختن حدود ۴ تا ۶ گرم سدر یا کافور در هر ۱۰ لیتر آب کافی است.